Ons drukke weekend - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van gingerenlale - WaarBenJij.nu Ons drukke weekend - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van gingerenlale - WaarBenJij.nu

Ons drukke weekend

Door: Webmaster

31 Januari 2006 | Suriname, Paramaribo

Fawaka???

Zooo, wat hebben wij het druk gehad. Het begon zaterdagochtend om half 8.
We werden opgehaald door John van Ahee. Hij heeft ons een fanatstische dag bezorgd.
Ons eerste bezoekje was aan de centrale markt (Ik voelde me meteen thuis, zegt lale :)
De markt was erg groot en overdekt, en daarom erg donker. Je kon er van alles krijgen. Van manja's tot rijstkokers. Er was ook een aparte visafdeling en dat stonk echt heel erg. Dus we hebben er naar gekeken en ons ook meteen omgedraaid.
We hebben ook een bezoek gebracht aan de Surinaamse V&D (Kirpalani) geloof ons het lijkt totaal niet op de V&D, meer op de Haagse Markt.

Vervolgens zijn we met de auto over de Commewijne brug naar de overkant gegaan. En die brug was hooooog. Het staat op nummer 1 voor zelfmoorden onder jongeren.

Het eerste dorpje wat we tegen kwamen was Meerzorg, daar zijn we doorheen gereden.
Bij het tweede dorpje Tamanredjo zijn we gestopt en hebben we wat gegeten. (Alweer Bami :( en dat als lunch!!!

Via het plaatsje Alkmaar zijn we door gereden naar Marienburg. Daar hebben we de boot gepakt naar Frederiksdorp. Het dorp was een oude koffieplantage die destijds werd bewoond door de Nederlandse politiekorps. Nu is het opgekocht door een chagerijnige oude Hollander, genaamd Ton Hagemeyer. Die zelfs zo beroerd was dat hij ons niks wilde vertellen over de geschiedenis ervan. Hij wilde liever kaarten en bier zuipen. En zijn antwoord was dus: "Kan je niet een andere keer terug komen?"
Ondanks dat zag het er wel mooi uit, alleen er was gewoon (zoals Ginger het zegt) geen FUCK te doen. (Lale sluit zich hierbij aan)

Hierna zijn we terug gegaan naar Marienburg en hebben daar de oude suikerfabriek bezocht wat nu compleet vernielt is. Dat was wel heftig om te zien. Vooral omdat we ons hebben laten vertellen dat het er spookt, Lale vond dit niet zo leuk en kon niet wachten om de fabriek te verlaten.

Tenslotte hebben we Fort Nieuw Amsterdam bezocht, een klein dorpje waar vroeger Nederlandse soldaten zaten. Jammer dat het niet onderhouden is, want het is een mooi stukje geschiedenis. Onze schatting is dat het over 10 jaar instort. Dus als je het nog wil zien, dan moet je er snel bij zijn :)

Dit allemaal duurde een hele dag en we waren daarom heel blij om thuis te zijn. Het eerste wat we deden was douchen en slapen. Want John zou de volgende dag weer om half 10 voor onze deur staan.

Zondag
Zoals afgesproken stond John weer vroeg voor de deur. Onze wallen en wij gingen weer een drukke maar erg leuke dag tegemoet.
We hebben gereden naar Leonsberg en hebben daar de boot gepakt. We hebben eerst een stuk gevaren over de Commewijne rivier helemaal door tot Braamspunt. Dit kan je vergelijken met een onbewoond eiland (alleen is het geen eiland, het lijkt er wel op)
Groot stuk strand, echt in middle of nowhere!! Er stonden een paar hutten, dat bleken vakantiehuisjes te zijn. Geloof ons, ons toilet is zelfs groter dan dat.
Gesproken over toiletten, mocht het net zo zijn dat Ginger naar de wc's moest daar. Ik heb haar nog nooit zo dapper meegemaakt.
Want wat zij het heeft doorstaan gun je niemand.
Omschrijving toilet: 4 houten planken tegen elkaar, erin een houten ton, that's it en stinken dat het deed.
En Ginger die niet eens bij de Bijenkorf naar de wc gaat omdat ze het vies vindt, heeft nu echt zo iets van, "Ik pis zelfs tegen de zijkant van de Bijenkorf aan!"

Onderweg naar het Braamspunt kwamen we ook dolfijnen tegen!!! Dat was erg leuk om te zien. Jammer dat het water zo troebel was, anders hadden we ze nog beter kunnen zien.
We hebben bij het Braamspunt geluncht en even gezont.
Vandaar uit zijn we door gaan varen naar het visserdorpje, Pomona, dat stonk ook zo erg dat was echt niet normaal.
Helaas voor Ginger moest ze alweer naar de wc!!! :) Ginger dacht het kan vast niet erger, toch wel.
Dit maal was de wc, op palen in het water. Groot gat erin en het halve dorp kon meekijken. Gelukkig was ze niet de enigste die naar de 'wc' moest.
Het was vast de geur waardoor we binnen een kwartier weer in de boot zaten :)

En jullie raden het nooit maar we zijn daarna naar nog een keer naar Frederiksdorp gegaan, omdat de andere het niet hadden gezien. En een beetje omdat mr. Hagemeyer zo netjes vroeg of we terug wilden komen. NOTTTT!!
Er was nog steeds geen Fuck te doen, behalve in hangmatten liggen en te genieten van het mooie weer. Tot onze grote verbazing heeft het beide dagen niet geregend. We zijn ook allebei een beetje verbrand.

Vervolgens zijn we terug gaan varen over de Commewijne rivier totdat we bij de monding waren, waar de Suriname rivier en de Commewijne rivier uitkomen op de Atlantische Oceaan.

's Avonds zijn we gaan eten in het pannenkoekenhuis. We hebben allebei iets anders genomen dan pannenkoeken. We hebben genoegen genomen met een smokeyburger en een steak.

's Avonds zijn we met een taxi naar huis gegaan en hebben net als de weken ervoor een koude douche genomen (geloof ons het went) en meteen naar bed gegaan, met het idee om ons slaap gebrek in te halen.
Helaas zat dat er niet in, want om 3uur 's nachts sloeg Lale groot alarm. Er zat namelijk een SUPER GROTE KAKKERLAK (circa 10 cm en we overdrijven echt niet) in haar kamer :( Zo dapper als wij zijn hebben we geschreeuwd. Maar roepen om je papa helpt niet en Lale d'r quote: "voor dit soort situaties heb je een broer, waar is die als je hem nodig hebt?"
Ginger had nog een slim idee, ze wilde er iets op zetten en laten staan totdat haar vader morgenavond zou komen. Slim bedacht, helaas was de kakkerlak ons te snel af. Ineens was die foetsie.
Jammer voor de kakkerlak is hij door onze kieren naar beneden gekletterd en we hebben hem de volgende dag dood aangetroffen, liggend op z'n rug. R.I.P
Vanaf nu zal hij geen meiden meer bang maken.

Onze stastieken zo ver zijn:

47 (Lale) en 34 (Ginger) muskietenbeten
4 muskieten gedood!! Yeah gaat goed!!
2 flessen anti muskieten spray verbruikt
1 charmante en normale Surinamer ontmoet (de slager)
9x (maar) uit eten geweest
6 salamanders gezien (in huis)
1 dode muis ontdekt (niet in huis thank god)
2 padden in onze tuin (plons en kwak)
2 busritten
29 taxiritten
49 koude douchen (brrrrr)
4 warme douchen (m.b.v. water koken)
3 grote schoonmaak beurten
8 bara's gegeten
en nog maar
2x wezen zonnen :( stomme regenperiode

Dag allemaal tot snel weer.
P.S. we wensen Theo en Ria (papa en mama) een fijne vlucht!! tot straks

• 31 Januari 2006 - 10:27

Kim:

Nou Gin, mama en papa zijn vanochtend met de tram naar HS en daarna met de trein naar Schiphol gegaan. Ze hebben er veel zin in!!! Ik wou dat ik ook kon komen, maar helaas, ik heb mijn geld al verspeeld... :-(. Vang je papa en mama goed op en trakteer ze voor hun eerste dag op lekker surinaams eten!!! Ik zal goed voor Nikkie zorgen. Veel plezier met papa en mama en ik spreek je snel. Veel liefs en love you, Kim.

ps. Lale maak er ook lekker gebruik van dat mijn papa en mama er zijn. (geld lenen, je kent het wel.. haha)

• 31 Januari 2006 - 10:37

Jezus:

Dames ik ben erugh trots op jullie. Wat een leuk verhaal. En ik heb veel gelachen bij het stuk: "Groot gat erin en het halve dorp kon meekijken"

Leuke foto's trouwens. Ginger erg dapper, vooral nadat ik de foto zag. Geweldig!
    Je ouders waren zondag bij mijn ouders even spullen opgehaald. En ik was gister even langs geweest om nog dingetjes te brengen die ik was vergeten. Lale, mama was een beetje bedroeft dat zij niet kon gaan en een klein beetje jaloers.

Wat ik echt wil weten is went een koude douche nou werkelijk?????????????

Lale was je 's nachts spontaan wakker geworden of hoorde je de kakkerlak????

Jammer dat je geen foto's hebt van de dolfijnen. Volgende keer beter, alvast good luck.

Met ons gaat het goed heb je ook een mail gestuurd.

Veel liefs van ons.

• 31 Januari 2006 - 11:27

Tineke:

Ria Theo en Ginger Heb een leuke tijd met z n allen Ria ik heb je nog geprobeerd te bellen maar je was al weg,P.S passen jullie op voor kakkelakken hi hi hi Heel veel liefs en knuffels Tineke

• 31 Januari 2006 - 12:09

PELIN:

heyyy lelliee!!! ik moest perse van jou een berichtje plaatsen dus doe ik dat maar hahahahaahhaha geintjee :P ik mis onze meidendag op zondag zoooo erg!!!!! kom snel terug!! ik moet je zoveel vertellen!! als je weer terug bent laat ik je echt nooit meer ergens naartoe gaan, vergeet die vakantietjes maar van je waar je over aan het dromen bent hahahah pas goed op jezelf!! kusjes xxx PEY PEY

• 31 Januari 2006 - 16:12

Sibel:

He lale,
    Wat maken jullie veel mee zeg, echt leuk allemaal. Je hebt tenminte een beetje avontuur daar, kan je van hier niet zggen.die toiletten zien d'r inderdaad niet uit maar ja:) Kijk uit voor die kakkerlakken, ik heb ook een fobie voor die dingen..
    XX

• 31 Januari 2006 - 16:27

Cherishe:

Hi pabo mutsen!

Super om die verhalen te lezen.

Gin, je maakt me helemaal trots met die wc verhalen! Two thumbs up!!!

Wacht alweer met smart op het volgende verhaal.

dikke kus X

• 31 Januari 2006 - 18:07

Uit De Atjehstraat, Els:

hoi lale,
    wat een spannende verhalen! hoe dan ook, het is in ieder geval niet saai! geniet er van.
    groetjes, els

• 31 Januari 2006 - 18:33

Anneke:

hoi Ginger, Namens de kinderen hartelijk bedankt voor de kaart. Ik heb een kopie van de tekst moeten ophangen zodat de ouders ook naar jouw kaart kunnen kijken.
    Enne....ik weet niet of ik jou nog wel in de klas wil terug zien na zulke toiletten! Vond ik die in Frankrijk al erg...... maar ja, je verlegt je grenzen steeds he.
    Veel plezier nog daar, groetjes van 1/2c en anneke

• 01 Februari 2006 - 12:23

Fleur:

Jemig, wat maken jullie veel mee! Ben jaloers (oke, alleen niet op die wc dan haha)!

Ze hebben zeker geen alessi in die 'v&d' daar?? Hihi!

Echt leuk om alles zo te lezen!
    Veel plezier nog!

Wo box (dat is in het surinaams 'we zien elkaar snel' of 'we komen elkaar nog tegen' (bijdrage van regilio))

Doei!! Kus Fleur

• 01 Februari 2006 - 15:08

Bente:

TJAKKKAA!!!
    Haha, goed van jullie zeg!! Ik ben trots op jullie!!!

Thanks voor de kaart!! Erg leuk!!

Hoe is het met je ouders erbij?? Hebben jullie nog wel een paar dagen vrij kunnen krijgen??

Ik mis jullie wel hoor!!
    Blijf veel avonturen beleven!! Hihi.
    Liefs!!

• 01 Februari 2006 - 18:50

Merel:

Hoi Lale,

Wat een leuke site. Erg leuk ook om te lezen wat je allemaal meemaakt.

groetjes Merel

• 02 Februari 2006 - 20:27

Renske:

Hai Gin,

Echt leuk om jullie stukjes te lezen. Ik ga zaterdag met Miss Lagendijk bij Bart en Anita logeren. Volgende keer ga je mee he?????

Veel plezier nog!

liefs, Renske

• 03 Februari 2006 - 15:11

Paul, Claudia En Kristian:

Hoi Ginger,

Wat een leuke dingen doen jullie zeg. Eindelijk een keer het echte leven. Zo zie je maar wat voor een toiletten er zijn in de wereld. Ben beniewd naar je foto's als je terug bent. Hoe gaat het verder met lesgeven. Ik lees hier nog niet veel over en hoe staat het met de twee broertjes?
    Ik vind het wel stoer dat jullie die kakkerlak te lijf zijn gegaan. Tip; koop een bus kakkerlakken spray. Werkt perfect en ze zijn gelijk dood.
    Hoe is het met je vader en moeder. Overleven ze het een beetje daar en hebben ze al een leuk huisje?
    Hier in Nederland geen spannende dingen. Nederland heeft nu eindelijk een besluit genomen over Afghanistan en Nederland gaat. Verder wordt het al weer later donker, dus meer plezier in de dag. Dat was het voor nu. Ik ga zo lekker naar huis en weekend vieren. Kristian kan by the way, fantastisch dansen...... echte John Travolta.
    Succes met de muggenbulten en tot mails.

Liefs...

• 04 Februari 2006 - 10:16

Marissa:

Lieve lale,
    Nog bedankt voor je digitale kaartje voor mijn verjaardag! Vond het echt ontzettend lief dat je aan me dacht!! Als je terug bent gaan we snel een keer uiteten om het samen te vieren ;)
    Ik vind jullie verhalen trouwens heel leuk om te lezen vooral de stastieken zijn erg leuk ;) Succes nog met alles en tot snel!
    Liefs marissa

• 04 Februari 2006 - 15:37

Hans En Coby:

hallo Ginger, fijn om te horen dat jullie ondanks de soms primitieve omstandigheden toch genieten van Suriname. We zijn blij dat het allemaal goed gaat. Je vader en moeder zijn inmiddels bij jullie aangekomen en we hopen dat zij ook een leuke tijd hebben. Ton is ook vetrokken en is gioed aangekomen in Australie. Verder hier alles oke, beetje koud alleen. Veel plezier verder en pas goed op jezelf. Liefs van ons.

• 05 Februari 2006 - 18:23

Anita, Kirsten En Renske:

Lieve Ginger,

Nou we weten niet hoe het weer bij jullie is, maar hier is het shit. Mist, regen en kou... Vandaag 3 uur in de bios gezeten en gekeken naar een aap van 8 meter lang. Van die tijd heeft Anita 2 uur en 55 minuten zitten janken. De chips, zure snoepjes en m&m's waren al op voor de film begon. We hebben al plannen gemaakt voor een nieuwe afspraak als jij terug bent. Dus je krijgt het druk! We gaan met z'n 4-en een dagje Amsterdammen omdat onze lieve Kir nog nooit de rode lampjes heeft gezien. Dus bereid je vast voor! Jammer dat je er dit weekend niet bij was en we wensen je nog veel plezier tussen de negroïde mannen.....

Liefs,
    de mutsen en Bart (die films met zijn ogen dicht kan kijken en heel hard kan snurken!!)

• 06 Februari 2006 - 06:38

Bea:

Zo te zien en te lezen hebben jullie het goed naar jullie zin, geniet er van he.
    Groetjes Bea

• 06 Februari 2006 - 21:19

DENIZ:

hey lale en ginger!!!!
    fawaka meiden!? jullie hebben het wel naar jullie izn he! mooi zo!
    hier regent he :-(
    dikke kus laletje!!