Eerste schooldag - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van gingerenlale - WaarBenJij.nu Eerste schooldag - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van gingerenlale - WaarBenJij.nu

Eerste schooldag

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg

19 Januari 2006 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal,

Nu was het dan eindelijk zover. Onze eerste schooldag!
Maandagochtend vertrokken we naar stage. Het was stralend weer dus wij dachten; laten we gaan lopen naar stage. We waren nog niet eens halverwege en het begon KEIHARD te regenen. Niet regenbuien als wat we in Nederland gewend zijn maar echt bakken vol (tropische bui).
Voordat het begon met regenen zei een taxi chauffeur; willen jullie een taxi no. Het gaat zo regenen.
Ginger zei heel leuk; nee joh, we gaan niet dood van een beetje regen, we komen uit Nederland en zijn niet anders gewend. Wisten wij veel dat we in de korte regenperiode zitten. Wij dachten een klein regenbuitje geen vloedgolf! Wij zitten jullie steeds jaloers te maken met mooi weer maar het regent ook wel vaak. Eind januari is het afgelopen dus dan is het toch 1,5 maand mooi weer, lekker puh!

Stage was erg wennen. Na een dag observeren hebben we gekozen voor klas 1 (groep 3). Lale heeft 23 kinderen en ik 24. Ze zijn heel lief maar hebben moeilijke namen. Het systeem is zeer verouderd. Hier wordt lesgegeven zoals 30 jaar geleden in Nederland.
- Onenthousiaste leerkrachten
- Verouderde methodes (1981)
- Bijna tot geen materiaal
- Ongezellige klaslokalen
- Een hoop geschreeuw
- Speelplaats bestaat alleen uit zand
- Ze praten niet met maar tegen de kinderen
- Kinderen worden dom gehouden
Kortom er valt veel te verbeteren. We hopen dat wij in die 8 weken een steentje kunnen bijdragen om het onderwijs leuker en aantrekkelijker voor de kinderen te maken. Die zijn namelijk het belangrijkste.

Maar ja, wij kwamen dus kletsnat aan. Toen werd er ook nog aan ons gevraagd door een Surinaamse juf; zijn jullie niet met de auto gekomen? Wij zijn stagiaires, we hadden toen niet eens een fiets. By the way nu wel (yee)!

Ik (Lale) fiets bijna nooit. Dus ik kan al niet normaal fietsen. Doe ik het een keer moet ik ook meteen links blijven fietsen. en mensen kennen hier geen verkeersregels!! Maar ja we redden het wel. Tot nu toe zijn er geen ongelukken gebeurd, gelukkig :)

Vandaag (donderdag 19 januari)hebben wij alleen voor de klas gestaan en we hebben werkelijk waar nog nooit zoiets meegemaakt. Het is echt wennen. Ik (Ginger) had vandaag een jarige in de klas. Wat er wel niet werd uitgedeeld, donuts, chocolade taart, sap etc.
De directrice vond dit zelfs maar heel weinig.
Sowieso eten de kinderen hier heel slecht, 's ochtends om half 10 is de eerste pauze. De kinderen halen echt de ongezondste dingen uit hun broodtrommel, patat, frikandel, hamburgers, bara's en ga zo maar door.

De kinderen zijn echt anders dan in Nederland, ze worden dom gehouden, terwijl ze hartstikke slim zijn. We hebben vandaag gemerkt dat de kinderen hierdoor lui zijn geworden. Op 1 schooldag (7.55 tot 12.55) behandelen we maar 3 vakken, lezen, taal en rekenen.
De kinderen hebben over een taalles een hele ochtend gedaan. Ze zijn erg traag en luisteren slecht.
We zijn hierdoor min of meer verplicht om net zo streng te zijn als de surinaamse juffen. En daar hebben we allebei wel erg veel moeite mee, helaas zijn de kinderen niet anders gewend.
Dus al die leuke ogo (ontwikkelings gericht onderwijs) methodes werken hier niet, anders lopen ze zo over ons heen.
Maar ja we houden de moed erin en proberen het beste van te maken.
Het is gewoon nog even wennen. Wij aan hun en zij aan ons.

We zijn al erg bekend op stage zelfs kinderen uit andere klassen komen soms een kijkje nemen bij ons. We horen ze wel eens zeggen: "dat zijn de juffen met die fietsen en ze komen uit Nederland"

Gisteren zijn we bij toeval de andere meiden tegen gekomen, daar zijn we wat mee gaan drinken en eten aan de waterkant. Ginger had sautesoep :( maar toch vind ze mijn kookkunsten lekkerder :) wist ik wel, hihi!!!
En ik had bami, erg lekker!!!!!

We hadden onze huisbaas gevraagd of ze ons bara's en pilawri's wilde leren maken, alleen zij kon dat niet. Toen heeft zij het gevraagd aan een moeder van een van haar leerlingen. En die dame heeft heel lief gister pilawri gebracht voor ons. Erg lekker we smullen er nog van. We gaan ergens volgende week naar haar toe om het te leren.

Oh als jullie ons willen bellen dan kan dat op het nummer +5978776290, hij staat aan tussen 17.00-21.00 nederlandse tijd en na 31 januari staat hij altijd aan.
Ons adres is Prins Hendrikstraat 54, Paramaribo Suriname.

Nee!!! ze kennen hier geen postcodes, dus zo zit het goed.

Groetjes Ginger en Lale
SOKO SOKO

  • 19 Januari 2006 - 20:12

    Anneke:

    wie had dat ooit kunnen denken dat je zo'n regenbui bij ons maar een klein buitje zou gaan vinden in dat warme Suriname. Zorgen jullie er wel voor dat je alleen de goede ervaringen zullen onthouden en deze manier van werken wel daar in Suriname achter zullen laten.
    Hebben jullie al een idee hoe je aan je afstudeerproject kunnen werken? Is er wel een vergelijking te maken?
    nou dames, succes en sterkte, Anneke.

  • 20 Januari 2006 - 15:31

    Kirsten:

    hi my love,

    ik had al veel verhalen door de telefoon gehoord, maar toch ook erg leuk om het nog eens na te lezen.

    dikke x van dennis en mij!!!!!!

  • 20 Januari 2006 - 16:15

    Lindsey Van Kan:

    Hey meiden,

    Wat onwijs leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken! Wel afkickken hè om op die manier les te geven. Maar het is een ervaring die je nooit meer vergeet. Des te meer waardeer je strakjes het lesgeven in Nederland, ha ha. Nog heel veel plezier met alles enne wij willen die lekkere dingen ook leren koken hè!

    Kuzz Lindsey

  • 20 Januari 2006 - 19:45

    Annemiek:

    hai ginger ik zit hier in je moeders huis we zijn kim haar verjaardag aan het vieren ik heb je stukje gelezen wat jammer dat ze daar achter lopen maar voor dat jullie daar weg zijn. Zijn het professertjes wat boffen wij dan hier he en wij zijn maar aan het klagen hier ik wens je heel veel plezier en mooi weer lekker veel vreten en hoor van mama wel hoe het met je gaat daar in het verre land veel liefs miek xxxx

  • 20 Januari 2006 - 20:10

    Annemiek:

    hai ginger ik zit hier in je moeders huis we zijn kim haar verjaardag aan het vieren ik heb je stukje gelezen wat jammer dat ze daar achter lopen maar voor dat jullie daar weg zijn. Zijn het professertjes wat boffen wij dan hier he en wij zijn maar aan het klagen hier ik wens je heel veel plezier en mooi weer lekker veel vreten en hoor van mama wel hoe het met je gaat daar in het verre land veel liefs miek xxxx

  • 22 Januari 2006 - 14:56

    Sibel:

    Hoi dames,
    Echt leuk om zo te lezen wat jullie allemaal meemaken. Het is inderdaad heel anders dan hier, maar dat is juist het leuke ervan. Probeer inderdaad bara's te maken. Dan leren jullie het mij wel. Veel succes

  • 22 Januari 2006 - 19:55

    Tineke:

    Lieve Ginger hoe gaat het met jou.Ik heb van jou moeder al heel wat te horen gekregen.Hier in Nederland is het koud aan het worden.Maar ik heb gehoord dat de regen bij jou met bakken uit de hemel valt.Dat is niet zo lekker he,dat kan toch alleen maar bij ons, in dat koude kikkerland,Ook heb ik gehoord dat ze daar ver achterlopen iets dat wij ons niet voor kunnen stellen.Het was trouwens heel gezellig op je zusters verjaardag,jij ook nog gefeliciteerd,nou meis, ik stuur jou gauw nog een mailtje heel veel liefs Tineke Cok en Cocky
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 23 Januari 2006 - 10:15

    Tineke V D Rassel:

    Ginger,als je mij ook een mail wil sturen,mijn mailbox is
    cokrassel@casema.nl

  • 23 Januari 2006 - 10:39

    Ayse:

    Hallo dames, leuk hoor wat jullie allemaal meemaken. Ik vind het alleen erg jammer dat jullie zo weinig foto's kunnen plaatsen.
    Succes, verder en pas goed!!!!!

  • 23 Januari 2006 - 12:42

    Paul, Claudia En Kristian:

    Hoi Ginger,

    Wat een dummies hè om geen taxi te nemen. Ik zie die taxichauffeur al denken en kijken bij jullie reactie of jullie een rit willen. Domme nederlanders. Je hebt al veel ervaring en ideeen hoe het lesgeven gaat in Suriname. Wat een verschil dan met Nederland zeg. Het lijkt me ook uniek om dit mee te maken en die verschillen te zien. Wat zijn onze kinderen dan verwend. Je kan je vader en moeder vragen om kleine dingen mee te nemen als pennen en/of schriftjes. Ik zal ook kijken of ik iets kan regelen.

    Geniet en tot mails.

  • 23 Januari 2006 - 18:34

    Bente:

    Heey meiden!!!
    Zo te horen gaat alles goed. Zijn jullie ondertussen al op kookles geweest?? Als jullie terug zijn, dan verwachten we natuurlijk wel het één en ander te kunnen proeven... dat begrijpen jullie natuurlijk wel...Hihi!!

    Ey, een ticket, met KLM naar Dubai is ongeveer €500,- Gaat dan wel goed komen toch?! Drie jaar een vakantie adres!!!

    Veel plezier!! En ik vind het super leuk om steeds te lezen op de site!!

    Liefs van Bente

  • 23 Januari 2006 - 18:34

    Bente:

    Heey meiden!!!
    Zo te horen gaat alles goed. Zijn jullie ondertussen al op kookles geweest?? Als jullie terug zijn, dan verwachten we natuurlijk wel het één en ander te kunnen proeven... dat begrijpen jullie natuurlijk wel...Hihi!!

    Ey, een ticket, met KLM naar Dubai is ongeveer €500,- Gaat dan wel goed komen toch?! Drie jaar een vakantie adres!!!

    Veel plezier!! En ik vind het super leuk om steeds te lezen op de site!!

    Liefs van Bente

  • 25 Januari 2006 - 10:34

    Jezus:

    Hey dames vawaka,
    Ik hoop dat je het zo schrijft...
    De tijd hier gaat zo langzaam en ik mis je zo erg.
    Snik snik snik.
    Als alles goed gaat wil ik komen, maar dat wordt waarschijnlijk maart. Nog even afwachten.
    Wat eten jullie dan voor het ontbijt? Geen Bara's? Hopen dat jullie post op tijd aankomt. Vraag of ze het anders doorsturen...hihihi...
    Nou ik heb niet veel meer te schrijven wat ook andere kunnen lezen. Ik mail je wel.

    Dikke Öpücük

    Jezus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Hier schrijf ik later misschien iets over mijzelf.

Recente Reisverslagen:

14 Maart 2006

De FOTO'S

07 Maart 2006

Das lang geleden

01 Maart 2006

Nieuw nummer

21 Februari 2006

Vervolg kort bericht

17 Februari 2006

Kort berichtje
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 219
Totaal aantal bezoekers 16157

Voorgaande reizen:

10 Januari 2006 - 19 Maart 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: